RANCANGAN MENGAJAR HARIAN
MATA PELAJARAN : Pendidikan Jasmani
TUNJANG : Kemahiran
TAJUK : Olahraga
SUB TAJUK : a) Balapan
i) Acara lari berganti-ganti
● Teknik hantaran dan terima baton
TARIKH : 22 April 2010
MASA : 7.30 - 8.00 pagi
KELAS : 6 Bestari
BIL. MURID : 25 orang
OBJEKTIF : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Psikomotor
1) Melakukan hantaran dan terima baton secara statik dengan menggunakan teknik asas pertukaran baton atas ke bawah dengan betul sebanyak 10 kali percubaan.
Kognitif
1) Menerangkan secara lisan teknik hantaran dan terima baton menggunakan teknik atas ke bawah dengan betul.
Afektif
1) Menunjukkan semangat kerjasama dengan bermain dalam satu pasukan sewaktu permainan kecil.
PENGALAMAN SEDIA ADA : Murid pernah menyaksikan acara lari berganti-ganti di televisyen.
KBKK : Kemahiran berfikir secara kritis – Menganalisis pertukaran baton secara baton secara statik dan
dinamik.
PENGABUNGJALINAN : Digabungjalinkan dengan tajuk kecergasan dalam Pendidikan Jasmani.
KESEPADUAN : Matematik – Mengira langkah yang betul untuk pertukaran baton.
BAHAN BANTU MENGAJAR :
BIL | ALATAN | JUMLAH |
1 | Gelung Rotan | 15 |
2 | Baton | 8 |
3 | Skitel | 21 |
LANGKAH / MASA | AKTIVITI | FOKUS PEMBELAJARAN | ORGANISASI KELAS | CATATAN | |||||
Pengenalan (5 minit) | Memanaskan badan Permainan Kecil ( Main curi ekor) Regangan · Leher · Lengan · Pinggang · Paha · Kaki | - Setiap murid diberikan sehelai kain kecil sebagai ekor dan diselitkan dibahagian belakang seluar. - Setiap murid mestilah menjaga ekor masing-masing dari dicuri oleh murid lain. - Murid mestilah cuba mencuri ekor murid lain dalam kawasan skitel sahaja. - Murid yang dapat mencuri paling banyak ekor murid lain dikira sebagai pemenang.
-berdiri tegak dan pandang hadapan -ambil nafas dan hembus nafas -letak tapak tangan kiri di pipi kiri -tolak ke kanan sehingga kepala selari dengan bahu -tahan tolakan dalam kiraan 12 saat -tukar tangan, tolak pipi kanan ke kiri -lekapkan tapak tangan dan bawa ke bawah dagu -tolak dagu ke atas -tangan di kepala dan tekan ke bawah Regangan lengan -ambil dan hembus nafas -tolak tangan kanan ke kiri menggunakan tangan kiri -bawa lengan kanan ke belakang dan tangan kiri tolak lengan kanan ke bawah di bahagian siku dari atas kepala -tukar tangan dan ulang perkara yang sama Regangan pinggang -badan tegak -tangan kanan cekak pinggang -tangan kiri lurus ke atas dan condongkan ke sisi kanan -bongkokkan sisi badan ke kanan dalam 90 darjah -tukar tangan -bongkokkan sisi badan ke kiri dalam 90 darjah -tunduk badan -tangan ke bawah mencecah hujung kasut -tegakkan badan -kedua-dua tangan cekak pinggang -badan condong ke belakang, muka menghadap langit Regangan peha -angkat sebelah kaki ke atas -sebelah kaki lagi untuk imbangkan badan -bengkokkan lutut dan bawa ke perut -kedua-dua belah tangan memegang lutut dan tarik ke perut -turunkan kaki -bengkokkan kaki ke belakang hingga tumit mencecah punggung -tangan pegang pergelangan kaki -seimbangkan badan dengan kaki yang menyokong -tukar kaki dan ulang yang sama Regangan kaki -berdiri tegak -sebelah kaki lurus tegak -sebelah kaki lagi lunjurkan ke hadapan -lunjur kaki hingga hujung kasut cecah tanah -bawa kaki ke belakang -lunjur ke belakang dengan lurus hingga hujung kaki cecah tanah -tukar kaki dan ulang perkara yang sama -ambil nafas dan hembus nafas dengan lembut | G = Guru X = Murid = Skitel | |
LANGKAH / MASA | AKTIVITI | FOKUS PEMBELAJARAN | ORGANISASI KELAS | CATATAN |
Perkembangan (10 minit) | Aktiviti 1: Latihan statik – berpasangan Aktiviti 2 : Latihan bergerak-berpasangan Aktiviti 3 : Latihan bergerak-berkumpulan | menghantar: · Murid berdiri setempat kemudian hayun tangan memegang baton pada tangan kanan.
menerima: · Murid yang menerima berdiri setempat dan menghayun tangan. · Bersedia untuk mendengar isyarat “ up “ dari murid di belakang untuk menerima baton. · Murid akan menerima baton dengan teknik terima baton tanpa pandang. · Murid akan menghulur tangan ke belakang dan membuka tapak tangan. kedudukan A:
Kedudukan B: · Murid B akan menerima baton dengan teknik tanpa pandang. · Kedudukan murid B akan seperti senarai di bawah. · murid B menerima baton murid B akan berlari 5meter ke hadapan. -badan condong ke hadapan -kaki kiri di hadapan -kaki kanan di belakang -lutut dibengkokkan -tangan kiri lurus ke belakang -tangan kanan ke hadapan dan siku dibengkokkan sedikit -tapak tangan buka ke atas seperti huruf V. Kedudukan A:
Kedudukan B:
-badan condong ke hadapan -kaki kiri di hadapan -kaki kanan di belakang -lutut dibengkokkan sedikit -tangan kanan ke hadapan -tangan kiri di belakang -siku dibengkokkan -mata pandang hadapan
| x x x x x B x x x x x A G
X X X X X B X X X X X A G
X X X X D X X X X C X X X X B X X X X A Murid dalam kumpulan 4 orang, murid A berlari dan menghantar baton kepada murid B, B kepada C dan C kepada D.Larian dalam jarak 8-10 meter. | |
LANGKAH/ MASA | AKTIVITI | FOKUS PEMBELAJARAN | ORGANISASI KELAS | CATATAN | ||||||||||||||||||||||||
Kemuncak (10 minit) ghPenutup (10 minit) | Permainan kecil “Run Around Skitel” Menyejukkan badan Regangan tangan dan lengan Regangan pinggang Regangan kaki Perbincangan Menyimpan alatan | Peraturan:
· Murid pertama perlu berlari keliling skital di hadapan dan di belakang kumpulannya. · Peserta kedua akan memulakan larian sebaik sahaja menerima baton dari murid pertama. · Semua murid menunggu giliran masing-masing untuk berlari. · Kumpulan yang berjaya menamatkan larian dikira sebagai pemenang. · Murid-murid perlu mengaplikasikan apa yang telah mereka pelajari di dalam pertandingan ini. Regangan lengan -berdiri tegak, kaki dibuka melebihi luas bahu -kuncikan jejari kiri dengan tangan kanan -tolak tangan lurus ke hadapan sambil membongkok 90 darjah -kira dengan kiraan 8 -ulang aktiviti sebanyak tiga kali Regangan pinggang -berdiri seperti kedudukan di atas -tangan lurus di atas kepala -bengkok badan ke sisi kanan, tahan dengan kiraan 8 -ulang aktiviti ke sisi kiri -ulang aktiviti sebanyak tiga kali - Kaki dilunjur kehadapan, sisi dan belakang. - Dengan kiraan 8 Tarik nafas -tarik nafas dan tahan dengan kiraan 8 -hembuskan perlahan-lahan -ulang sebanyak tiga kali a. Nyatakan teknik hantaran dan terima baton? ● Teknik hantaran - Beri isyarat kepada penerima. - Hulurkan baton dengan tangan yang lurus. ● Teknik terima - Hulurkan tangan lurus ke belakang apabila mendengar isyarat daripada pelari yang sedang membawa baton. | G x x x x x x x x x x x x Petunjuk: G = guru X = murid = skitel = arah pergerakan Murid dalam kedudukan berselerak di atas padang
| Senarai alatan:
Penerapan nilai:
Penerapan nilai : I. amanah II. bertanggungjawab III. bekerjasama |
No comments:
Post a Comment