Thursday, December 15, 2011

Kenali personaliti anda melalui bulan lahir



JANUARY BABY
Pretty/handsome. Loves to dress up. Easily bored.
Fussy. Seldom shows emotions. Takes time to
recover when hurt. Sensitive. Down-to-Earth.
Stubborn. Repost this in 5 mins and you will meet
someone new in 8 days that will perfectly balance
your personality.


FEBRUARY BABY
Abstract thoughts. Loves reality and abstract.
Intelligent and clever. Changing personality.
Attractive. sexiest out of everyone.
Temperamental. Quiet, shy and humble. Honest
and loyal. Determined to reach goals. Loves
freedom. Rebellious when restricted. Loves
aggressiveness. Too sensitive and easily hurt.
Gets angry really easily but does not show it.
Dislikes unnecessary things. Loves making friends
but rarely shows it. Horny. Daring and stubborn.
Ambitious. Realizing dreams and hopes. Sharp.
Loves entertainment and leisure. Romantic on the
inside not outside. Superstitious and ludicrous.
Spendthrift. Tries to learn to show emotions.
Repost this in 5 mins and you will talk to someone
new and realize that you are a perfect match.


MARCH BABY
Attractive personality. sexy. Affectionate Shy and
reserved. Secretive. Naturally honest, generous
and sympathetic. Loves peace and serenity.
Sensitive to others. Great kisser. Easily angered.
Trustworthy. Appreciative and returns kindness.
Hardly shows emotions. Tends to bottle up
feelings. Observant and assesses others.If you
repost this in the next 5 mins, you will meet your
new love in 8 days.


APRIL BABY
Suave and compromising. Funny and humorous.
Stubborn. Very talkative. Calm and cool. Kind and
sympathetic. Concerned and detailed. Loyal. Does
work well with others. Very confident. Sensitive.
Positive Attitude. Thinking generous. Good
memory. Clever and knowledgeable. Loves to look
for information. Able to cheer everyone up and/or
make them laugh. Able to motivate oneself and
others. Understanding. Fun to be around.
Outgoing. Hyper. Bubbly personality. Secretive.
Boy/girl crazy. Loves sports, music, leisure and
travelling. Systematic. hot but has brains. If you
repost this in 5 mins, a cutie that's caught your eye
will introduce themselves and you will realize that
you are very much alike in the next 2 days.


MAY BABY
Stubborn and hard-hearted . Strong-willed and
highly motivated. Sharp thoughts. Easily angered.
Attracts others and loves attention. Deep feelings.
Beautiful physically and mentally. Firm Standpoint.
Needs no motivation. Shy towards opposite sex.
Easily consoled. Systematic (left brain). Loves to
dream. Strong clairvoyance. Understanding.
Sickness usually in the ear and neck. Good
imagination. Good physical. Weak breathing. Loves
literature and the arts. Loves travelling. Dislike
being at home. Restless. Not having many children.
Hardworking. High spirited. If you repost this in the
next 5 minutes, you will become close to someone
you do not speak to much in the next 4 days.


JUNE BABY
You've got the best personality and are an
absolute pleasure to be around. You love to make
new friends and be outgoing. You are a great flirt
and more than likely have an a very attractive
partner. a wicked hottie. It is also more than likely
that you have a massive record collection. You
have a great choice in films, and may one day
become a famous actor/actress yourself - heck,
you've got the looks for it!!! IN the next 6 days you
will meet someone that may possibly become
one of your closest friends, if you repost this in 5 minutes.


JULY BABY
Fun to be with. Secretive. Difficult to fathom and to
be understood. Quiet unless excited or tensed.
Takes pride in oneself. Has reputation. Easily
consoled. Honest. Concerned about people's
feelings. Tactful. Friendly. Approachable.
Emotional temperamental and unpredictable.
Easily hurt. Witty and sparkly.
spazzy at times.
Not revengeful. Forgiving but never forgets.
dislikes nonsensical and unnecessary things.
Guides others physically and mentally. Sensitive
and forms impressions carefully. Caring and
loving. Treats others equally. Strong sense of
sympathy. Wary and sharp. Judges people
through observations. Hardworking. No difficulties
in studying. Loves to be with friends . Always broods
about the past and the old friends. Waits for
friends. Never looks for friends. Not aggressive
unless provoked. Loves to be loved. Easily hurt
but takes long to recover. Repost this in the next 5
mins and your reputation will boost someway in the next 12 days


AUGUST BABY
outgoing personality. takes risks. feeds on
attention. no self control. kind hearted. self
confident. loud and boisterous. VERY revengeful.
easy to get along with and talk to. has an "every
thing's peachy" attitude. likes talking and singing.
loves music. daydreamer. easily distracted. Hates
not being trusted. BIG imagination. loves to be
loved. hates studying. in need of "that someone".
longs for freedom. rebellious when withheld or
restricted. lives by "no pain no gain" caring.
always a suspect. playful. mysterious. "charming"
or "beautiful" to everyone. stubborn. curious.
independent. strong willed. a fighter. repost in 5
mins and you will meet the love of your life
sometime next month.


SEPTEMBER BABY
Active and dynamic. Decisive and haste but tends
to regret. Attractive and affectionate to oneself.
Strong mentality. Loves attention. Diplomatic.
Consoling, friendly and solves people's problems.
Brave and fearless. Adventurous. Loving and
caring. Suave and generous. Usually you have
many friends. Enjoys to make love. Emotional.
Stubborn. Hasty. Good memory. Moving, motivates
oneself and others. Loves to travel and explore.
Sometimes sexy in a way that only their lover can
understand. if you do not repost this in the next 5
mins, someone very close to you will become mad
at you in the next 8 days.


OCTOBER BABY
Loves to chat. Loves those who love them. Loves
to takes things at the centre. Inner and physical
beauty. Lies but doesn't pretend. Gets angry
often. Treats friends importantly. Brave and
fearless. Always making friends. Easily hurt but
recovers easily. Daydreamer. Opinionated. Does
not care to control emotions. Unpredictable.
Extremely smart, but definitely the hottest AND
sexiest of them all. repost this in 5 mins or you will
not meet the love of your life for 10 years.


NOVEMBER BABY
Trustworthy and loyal. Very passionate and
dangerous. Wild at times. Knows how to have fun.
Sexy and mysterious. Everyone is drawn towards
your inner and outer beauty and independent
personality. Playful, but secretive. Very emotional
and temperamental sometimes. Meets new people
easily and very social in a group. Fearless and
independent. Can hold their own. Stands out in a
crowd. Essentially very smart. Usually, the
greatest men are born in this month. If you ever
begin a relationship with someone from this month,
hold on to them because their one of a kind. repost
in 5 mins & you will excel in a major event coming
up sometime this month.


DECEMBER BABY
This straight-up means ur the most good-looking
person possible... better than all of these other
months! Loyal and generous. Patriotic. Competitive
in everything. Active in games and interactions.
Impatient and hasty. Ambitious. Influential in
organizations. Fun to be with. Easy to talk to,
though hard to understand. Thinks far with vision,
yet complicated to know. Easily influenced by
kindness. Polite and soft-spoken. Having lots of
ideas. Sensitive. Active mind. Hesitating, tends to
delay. Choosy and always wants the best.
Temperamental. Funny and humorous. Loves to
joke. Good debating skills. Has that someone
always on his/her mind. Talkative. Daydreamer.
Friendly. Knows how to make friends. Abiding.
Able to show character. one guy/girl kind of
person. Loveable. Easily hurt. Prone to getting
colds. loves music..........

Saturday, December 3, 2011

pisang berbuah dua kali..

penat je menabung....akhirnya kena rembat dengan adik aku...cisss..jagalah kau..tunggu aku balik umah nanti...memang nahas kau aku kejakan..A.S.K.A.R....(azab sengsara kau akan rasa)..

Friday, November 25, 2011

NIAT TAUBAT MENUKAR ARAK MENJADI MADU
Pada suatu hari, Omar Al-Khatab sedang bersiar-siar di lorong-lorong dalam kota Madinah. Di hujung simpang jalan beliau terserempak dengan pemuda yang membawa kendi. Pemuda itu menyembunyikan kendi itu di dalam kain sarung yang diselimutkan di belakangnya. Timbul syak di hati Omar AL-Khatab apabila terlihat keadaan itu, lantas bertanya, "Apa yang engkau bawa itu?" Kerana panik sebab takut dimarahi Omar yang terkenal dengan ketegasan, pemuda itu menjawab dengan terketar-ketar iaitu benda yang dibawanya ialah madu. Walhal benda itu ialah khamar. Dalam keadaannya yang bercakap bohong itu pemuda tadi sebenarnya ingin berhenti dari terus minum arak. Dia sesungguhnya telah menyesal dan insaf dan menyesal melakukan perbuatan yang ditegah oleh agama itu. Dalam penyesalan itu dia berdoa kepada Tuhan supaya Omar Al-Khatab tidak sampai memeriksa isi kendinya yang ditegah oleh agama itu.

Pemuda itu masih menunggu sebarang kata-kata Khalifah, "Kendi ini berisikan madu." Kerana tidak percaya, Khalifah Omar ingin melihat sendiri isi kendi itu. Rupanya doa pemuda itu telah dimakbulkan oleh Allah s.w.t. seketika itu juga telah menukarkan isi kendi itu kepada madu. Begitu dia berniat untuk bertaubat, dan Tuhan memberikan hidayah, sehingga niatnya yang ikhlas, ia terhindar dari pergolakan Khalifah Omar Al-Khatab, yang mungkin membahayakan pada dirinya sendiri kalau kendi itu masih berisi khamar.

Allah Taala berfirman:, "Seteguk khamar diminum maka tidak diterima Allah amal fardhu dan sunatnya selama tiga hari. Dan sesiapa yang minum khamar segelas, maka Allah Taalatidak menerima solatnya selama empat puluh hari. Dan orang yang tetap minum khamar, maka selayaknya Allah memberinya dari 'Nahrul Khabal'. 
Ketika ditanya, "Ya Rasulullah, apakah Nahrul Khabal itu ?" Jawab Rasulullah s.a.w., "Darah bercampur nanah orang ahli neraka ! " 

Sunnah Nabi : jangan makan atau minum sambil berdiri/baring.

Kongsikanlah. Dalam hadis disebutkan“Janganlah kamu minum sambil berdiri”. Dari segi kesihatan. Air yang masuk dengan cara duduk akan ditapis oleh sfinger. Sfinger adalah suatu struktur muskuler (berotot) yang boleh membuka (sehingga air kencing boleh tahan ) dan menutup.


APAKAH SEBABNYA/HIkMAHNYA SUNNAH NABI?MARi kiTA LIHAT kajian DI BAWAH INI :

Setiap air yang kita minum akan disalurkan pada 

‘pos-pos’ penapisan yang berada di ginjal. Jika kita minum sambil berdiri. Air yang kita minum automatik masuk tanpa ditapis lagi. Terus menuju kandung kencing. Ketika menuju kandung kencing itu terjadi pengendapan di saluran sepanjang perjalanan (ureter). Karana banyak sisa-sisa yang kotor di ureter inilah awal mula munculnya kesakitan.

Betul, penyakit kristal ginjal. Salah satu penyakit ginjal yang paling bahaya. Akibatkannya karana akan susah kencing, jelas hal ini berhubungan dengan saluran yang sedikit demi sedikit tersumbat tadi.

Dari Anas r.a. dari Nabi saw.:
"Bahwa ia melarang seseorang untuk minum sambil berdiri". Qatadah berkata, "Kemudian kami bertanya kepada Anas tentang makan. Ia menjawab bahwa hal itu lebih buruk."


Pada ketika duduk, apa yang diminum atau dimakan oleh seseorang akan berjalan pada dinding usus dengan perlahan dan lambat. Adapun minum sambil berdiri, maka ia akan menyebabkan jatuhnya cairan dengan cepat ke dasar usus, merempuhnya dengan kuat, jika hal ini terjadi berulang-ulang dalam waktu lama maka akan menyebabkan melar dan jatuhnya usus, yang kemudian menyebabkan disfungsi pencernaan.

Adapun rasulullah saw pernah sekali minum sambil berdiri, maka itu disebabkan ada sesuatu yang menghalangi beliau untuk duduk, seperti penuh sesaknya manusia pada tempat-tempat suci, bukan merupakan kebiasaan. Ingat ketika darurat!

Manusia pada saat berdiri, ia dalam keadaan tegang, organ keseimbangan dalam pusat saraf sedang bekerja keras, supaya mampu mempertahankan semua otot pada tubuhnya, sehingga boleh berdiri stabil dan dengan sempurna. Ini merupakan kerja yang sangat teliti yang melibatkan semua susunan saraf dan otot secara bersamaan, yang menjadikan manusia tidak boleh mencapai ketenangan yang merupakan syarat terpenting pada waktu makan dan minum.

Ketenangan ini hanya boleh dihasilkan pada waktu duduk, di mana saraf berada dalam keadaan tenang dan tidak tegang, sehingga sistem pencernaan dalam keadaan siap untuk menerima makanan dan minum dengan cara cepat.

Makanan dan minuman yang disantap pada waktu berdiri, boleh terkesan pada refleksi saraf yang dilakukan oleh reaksi saraf kelana (saraf otak kesepuluh) yang banyak tersebar pada lapisan endotel yang mengelilingi usus. Refleksi ini apabila terjadi secara cepat dan tiba-tiba, boleh menyebabkan tidak berfungsinya saraf (vagal inhibition) yang parah, untuk menghantarkan detik mematikan bagi jantung, sehingga menyebabkan pengsan atau mati mendadak.

Begitu pula makan dan minum berdiri secara kerap berterusan membahayakan dinding usus dan memungkinkan terjadinya luka pada perut. Para doktor melihat bahwa luka pada perut 95% terjadi pada tempat-tempat yang biasa berbentukan dengan makanan atau minuman yang masuk.

Sebagaimana keadaan keseimbangan pada waktu berdiri disertai pengerutan otot pada tenggorokkan yang menghalangi jalannya makanan ke usus secara mudah, dan terkadang menyebabkan rasa sakit yang sangat yang mengganggu fungsi pencernaan, dan seseorang boleh kehilangan rasa selesa ketika makan dan minum.

Diriwayatkan ketika Rasulullah s.a.w. dirumah Aisyah r.a. sedang makan daging yang dikeringkan diatas talam sambil duduk bertekuk lutut, tiba-tiba masuk seorang perempuan yang keji mulut melihat Rasulullah s.a.w. duduk sedemikian itu lalu berkata: "Lihatlah orang itu duduk seperti budak." Maka dijawab oleh Rasulullah s.a.w.: "Saya seorang hamba, maka duduk seperti duduk budak dan makan seperti makan budak." Lalu Rasulullah s.a.w. mempersilakan wanita itu untuk makan. Adapun duduk berbaring (bersandar kepada sesuatu) telah dilarang oleh Rasulullah sebagaimana sabdanya, "Sesungguhnya Aku tidak makan secara berbaring" (HR Bukhar).

Bila kita tetap berdegil membiasakan makan atau minum sambil berdiri dalam jangka masa panjang, kerengsaan sel-sel kerongkong ini akan berakumulasi dan menyebabkan kanser saluran esofagus. Cara mencegah reflux asid perut ini adalah dengan makan sambil duduk.

Rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya beliau melarang seseorang minum sambil berdiri, Qotadah berkata: "Bagaimana dengan makan?" beliau menjawab: "Itu lebih buruk lagi". (HR.Muslim dan Turmidzi)

Friday, November 18, 2011

Last gig to remember


sedar xsedar dah nak abis dah senior sem 8..rasa macam kejap je..rasa macam semalam je aku baru jumpa dengan poie...aduiiii...best drummer aku=)...apa2 pun memang enjoy gile sepanjang kemasukan poie ke dalam band Dignify nie...dan gambar yang kat atas 2 merupakan gambar last gig kami di SRS studio..hahaha..gig lah sangat...kami merindui kau poie...selamat berjuang di pentas keguruan di luar sana..banyak lagi cabaran dan halangan yang kena kau tempuh....

Friday, October 21, 2011

Kiamat...bilakah masanya?! Apa tandanya?


Calvary Church 6 tingkat ini bakal menjadi kompleks gereja yang terbesar di Asia...See More

Tanda-tanda besar Hijaunya bumi Arafah. Lahirnya ramai anak-anak hasil perbuatan zina yakni dari perkahwinan tidak sah atau perceraian yang tidak diluluskan oleh mahkamah. Keluar sejenis binatang dari perut bumi yang digelar Dabbatul Ardhi. Keluar asap tebal dibumi Hijaz. Munculnya nabi-nabi palsu yang ke 40. Diangkat Al-Quran dan ilmu-ilmu agama (Addin) dari manusia. Berlaku perang besar dikawasan Kaukasus. Runtuhnya Kaabah akibat diserang oleh orang Habsyah. 3 kali gempa bumi. Keluarnya suku Yakjuj dan Makjuj. Bermulalah kekuasaan Dajjal. Munculnya Imam Mahdi. Turunnya Nabi Isa a.s.dan azannya mematikan Yakjuj dan Makjuj. Matahari terbit dari ufuk barat. Terdengar tiupan sangkakala pertama, kedua Tanda-tanda kecil Didapati kini bahawa seluruh tanda-tanda kecil telah muncul dan terbukti seperti yang dinyatakan dalam hadis. Kebanyakan hadis-hadis ini dapat ditemukan di dalam Sahih Muslim, Sahih Bukhari dan Riwayat Tarmizi. Penaklukan Baitulmuqaddis “ Dari Auf b. Malik r.a., katanya, "Rasulullah s. a. w. telah bersabda:"Aku menghitung enam perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah satu di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari[1] ” Zina bermaharajalela[perlu rujukan] “ "Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang." - Sahih Muslim ” Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik[perlu rujukan] Bermaharajalela alat muzik[perlu rujukan] “ Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka."Ada yang bertanya kepada Rasulullah; "Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?" Baginda menjawab; "Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita" - Ibnu Majah ” Menghias masjid dan membanggakannya[perlu rujukan] “ Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai. ” Munculnya kekejian, memutuskan kerabat dan hubungan dengan tetangga tidak baik[perlu rujukan] “ Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga." - Riwayat Ahmad dan Hakim ” Ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat dan kedudukan[perlu rujukan] Ramai orang soleh meninggal dunia[perlu rujukan] “ Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama dimuka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran - Riwayat Ahmad ” Orang hina mendapat kedudukan terhormat[perlu rujukan] “ Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia" - Riwayat Thabrani ” Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja[perlu rujukan] “ "Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja." - Riwayat Ahmad ” Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang [perlu rujukan] “ Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. "Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang." ” Bulan sabit kelihatan besar[perlu rujukan] “ Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit." - Riwayat Thabrani ” Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita “ Pada akhir zaman akan muncul pembohong-pembohong besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar dan belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu dan memfitnahmu" - Sahih Muslim ” Banyak saksi palsu dan menyimpan kesaksian yang benar “ Sesungguhnya sebelum datangnya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar" - Riwayat Ahmad ” Negara Arab menjadi padang rumput dan sungai “ Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai." - Sahih Muslim ” Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa[perlu rujukan] Jarak-jarak antara pasar menjadi dekat (menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan)[perlu rujukan] “ Banyaknya sifat bohong, pendeknya waktu, dekatnya jarak-jarak antara pasar-pasar." - Riwayat Bukhari ” Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda[perlu rujukan] “ Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti 'bulu merpati' yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga." - Sahih Abu Daud & Nasai ” Kekayaan umum dikuasai segelintir orang tanpa kebenaran dan tanpa rasa takut, termasuk rasuah dan mengambil harta secara tersembunyi. -hadis bawah- Akan terdapat banya pengkritik, pembawa-cerita, penikam-belakang dan pengejek dalam masyarakat. -hadis bawah- Orang akan mendirikan hubungan dengan orang tak dikenali dan memutuskan hubungan dengan yang rapat dan disayangi. -hadis bawah- Orang akan melakukan homoseksual. -hadis bawah- Akan terdapat ramai anak luar nikah. - Abdullah Ibn Mas'ood (R.A.) Berkurangnya sifat amanah -hadis bawah- Terasa berat untuk menjalankan syariah (zakat dijadikan hutang) -hadis bawah- Lelaki mentaati isterinya tetapi menderhakai ibunya -hadis bawah- Lelaki berkasar dengan bapanya tetapi beramah dengan rakannya -hadis bawah- Suara manusia meninggi (menjerit dan berteriak) di masjid-masjid -hadis bawah- Pemimpin suatu kaum adalah keji dan pemimpin suatu suku adalah fasik -hadis bawah- Lelaki dihormati bukan kerana budi dan kebaikan tetapi kerana takut akan kejahatannya “ Dari Ali dan Abu Hurairah r.a.: "Apabila harta rampasan perang (milik umum) dikuasai segelintir orang sahaja, barang amanah menjadi rampasan, harta zakat menjadi hutang, seorang lelaki mentaati isterinya dan menderhakai ibunya, berbuat baik kepada temannya dan berbuat kasar kepada bapanya, suara-suara tinggi di masjid-masjid, yang menjadi pemimpin suatu kaum (bangsa) adalah orang yang hina (berkelakuan/bersifat keji) di antara mereka dan orang yang menjadi ketua suatu suku (kabilah) adalah orang fasik di antara mereka, seorang lelaki dihormati kerana takut jahatnya, arak biasa diminum, sutera biasa dipakai (oleh lelaki), munculnya penyanyi perempuan dan alat-alat muzik, orang yang di kalangan umat terkemudian akan melaknat (mengutuk) umat terdahulu, maka ketika itu hendaklah mereka menunggu kedatangan angin merah atau pembalikan bumi atau keburukan bentuk-bentuk atau tanda-tanda yang beriringan seperti tali yang putus maka jatuhlah biji secara berterusan". - Riwayat Tarmizi ” [perlu rujukan] Anggota polis semakin ramai yang menunjukkan semakin banyak kerosakan -hadis bawah- Mendahulukan lelaki menjadi imam bukan kerana ilmu tetapi kerana suara... -hadis bawah- Penjualan jawatan atau kepemimpinan (politik wang) -hadis bawah- Memandang rendah kepada darah “ Rasulullah bersabda: "Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila telah muncul enam perkara: perlantikan pemimpin yang boodoh, ramainya bilangan anggota polis, penjualan kepemimpinan, tiada penghargaan terhadap darah, pemutusan silaturrahim, orang mabuk menjadikan al-Quran sebagai alat nyanyi yang mereka mendahulukan seseorang antara mereka menjadi imam agar dapat menyanyikannya walaupun orang tersebut paling sedikit ilmunya." - Sahih Riwayat Tabrani & Ahmad sumber http://ms.wikipedia.org/wiki/Tanda-tanda_Kiamat

Thursday, October 20, 2011

Kecemasan

Ajal maut, jodoh, rezki semuanya di tangan Allah..
kita sebagai manusia gunakanlah sebaiknya masa yang ada..
selagi kita hidup..banyakkan amal...
selagi muda...rebutlah peluang...untuk saham dunia dan akhirat..
baru tadi classmate aku..ayah dia masuk ICU..wad kecemasan..kami satu kelas dah rancang nak pergi melawat ayah dia kat Hospital Besar Seremban...baru je nak bertolak..kami dapat berita yang ayah dia dah stabil..syukur alhamdulillah...jadi..nak pergi pun kami dah lewat..sebab daripada Bangi kalau bertolak pukul 6 lebih xsempatlah nak melawat ayah dia sebab waktu melawat tamat pada pukul 7...xapelah...apa2 pun doa kami sekelas agar ayah Farah cepat sembuh seperti sediakala. Amin...kau kena kuat Farah...k..

Monday, October 3, 2011

Kebebasan

apakah keinginan kau?
inginkan kebebasan?
kebebasan yang bagaimana....
tidak berlandaskan dengan peraturan hidup...
kehidupan umpama roda,
berputar,
kadang kala di atas, adalakanya kita dibawah
waktu kita di atas kita disanjung dimuliakan 
dengan kata-kata penuh penipuan,
penuh pendustaan,
untuk mendapatkan perhatian, 
kepentingan dan habuan diri,
memenuhi tembolok yang xpernah kenal erti kepuasan
melengkapkan nafsu yang xpernah rasa letih...
itu yang kau inginkan?
kalau itu jalan yang kau pilih, maka teruskan..
kerana aku yakin,
itu semua tiada hasilnya..
hanya penat dan kegelapan 
yang menanti di hadapan...
itulah kebebasan yang kau pilih...
keseronokan yang engkau katakan..
maut yang menanti....
tunggulah hari pembalasan..
yang tidak engkau sangkakan..
entah bila menjelangnya..
hari kematian!!!

Kesal....

Kadang2 orang xfaham perasaan kita,
kerana mereka hanya memahami,
tapi tidak cuba mendalami,
kalau kerja macam kuli,
tapi hasilnya hanya maki dan caci,
mana perginya rasa belas dan ihsan seorang manusia?
sudah luput ditelan arus kemodenan,
pembangunan modal insan yang entah kemana,
itu semua hanyalah kegagalan,
jika kita masih menanti menunggu harapan,
hasil tidak datang bergolek,
tanpa secebis pengorbanan,
mengapa perlu marah?
kerana perasaan dendam dan benci,
menebal di dalam sanubari,
yang tidak dapat disental dengan.....
kemaafan dan keampunan....
hhhhhhhhhhaaaaaaaaaiiiiiiiiiiiiii........
nasiblah kau badan...
aku hanya berangan-angan..
angan-angan yang xkesampaian...
hanya omong kosong yang aku lontarkan...
untuk membukukan luahan hati dan perasaan.


Jikalau

Jika kau inginkan kehormatan....mulakan hari kau dengan belajar untuk menghormati,
kalau kau inginkan kemuliaan....mulakan kehidupan kau dengan memberi salam,
kalau kau nak inginkan cacian.....buatlah taik dengan aku....
nescaya kau akan merasa makian, hamunan yang dahsyat!!!

Monday, August 29, 2011

Pejam celik2x eh...dah raya dah..hahaha..Hari nie selamat jugak aku bersembahyang raya kat masjid yang berdekatan. taklah macam dulu2x..asal raya je...masih terbungkang lagi..walaupun berkatilkan lantai...wah..seronok...bangun2 je..terus makan...hahaha..2 dulu2..zaman jahil..sekarang pun..tapi sedang berusaha ke arah kecemerlangan diri..=) semoga menjadi insan yang berjaya...jadi...ada beberapa pengalaman manis dan pahit yg aku tempuh sepanjang bulan Ramadhan yg lepas...jadi, aku nak selitkan beberapa keping gambar sewaktu kami 'sekeluarga' berbuka puasa bersama-sama pensyarah tercinta...di..apa nama ntah tempat 2..xberapa nak igt lah...hehe..

Memang best gila dapat lantak aiskrim puas2!!!


Gemok sampai bukak tali pinggang sebab nak sumbat lagi makanan dalam perut dia 2..hahaha..


Daging ayam, kambing lembu dan special menu daging rusa...lantak sampai muntah..





Naqib kami..cayalah..dah nk jadi Dr. dah beliau..


xpuas hati dgn hidung sendiri..nk tukar hidung dia dgn kepala udang pulak..


ala2..soooo sweeettt...hak tuiihhh..haha


no komen..hakhak..


best friend...

 ha..tngok..sampai penuh meja nie..2 xcukup lagi 2..tambah lagi meja kat belakang..




bergambar kejap kat Putrajaya.


TB...tok bomoh..




 PJ the Pioneer...

Wednesday, August 24, 2011

HARI LEBARAN menjelang tiba...

Selamat berpuasa aku ucapkan kepada semua, dan xlama je lagi Hari Raya Aidilfitri bakal tiba. Jadi di kesempatan yang ada ni..aku nak ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin kepada semua yang mengenali diri ini, yang kenal secara langsung dan tidak langsung, jumpa kat tepi jalan, kat gig ntah mane2 ntah..haa...ampun maaf dipinta untuk mensucikan hening dosa wa yang lama2...
Hari raya adalah merupakan hari untuk umat Islam, di seluruh dunia menyambut hari kemenangan setelah berjaya melepasi beberapa ujian kan, pertamaya ujian berlapar dahaga, nafsu berjaya dikawal, amal ibadah dapat ditingkatkan...jadi, dalam bulan puasa ni lagi Allah dah tarbiyah diri kita untuk menjadi hamba yang lebih beriman. Bulan puasa bukan bulan untuk mendera..ye lah..bila masuk bulan puasa je..dah..ramai yang mengalah..bukan apa..xnak puasa..macam budak kecik..oklah..bulan puasa xnak puasa nak buat macam mane kan..tu hubungan kau dengan Allah....tu cerita lain...yang aku nak marah sangat nie...dah lah puasa xnak...RAYA..bukan main sakan lagi...nak cari baju Melayulah..songkok bagai..butang sume..siap capal lagi..songket pulak 2...jam G-shock pulak..nak sandle Nike ACG..xpun Adidas..yang branded...biar nampak gah sikit time raya..biar stylo sikit der...baru mengikut trend skang..tapi...puasa xnak...lompong2..macam budak kecik...hakkkk tuuuuiiiihhhh....benci aku dengan orang macam nie..cisss!!!!
kauorang rasalah..ada jenis manusia yang macam nie x dekat muka bumi nie?ntah lah..aku pun xtau..hahaha..(marah xtentu pasal). Bukan nak cakap aku nie baik sangat..bukan...tapi kalau xnak puasa rilek2 sudah..jangan lah nak tunjuk2 kat orang...g lag sorok2...kalau xnak puasa..jangan ajak orang lain sama..jangan, jangan dan macam2 lagilah jangan....bulan puasa bulan penuh kemuliaan..Allah buka pintu keampunan seluas-luasnya. pintu syurga Allah buka, pintu Neraka Allah tutup. Siapa yang minta ampun Allah kabulkan..bulan puasa bulan Umat Muhammad..bulan kita...ambil peluang yang ada nie...sembahyang terawih, solat sunat banyak2..doa banyak zikir banyak...sekarang emmnag xnampak hasilnya..nak tengok hasilnya?mati dulu baru nampak..=)...

Saturday, June 11, 2011

Terengganu came back..

Game malam nie...memang best..sebab kita nak tengok game yang best....sebab sape nak tengok game yang xbet?betul?sape2 yang tengok secara langsung di astro arena ataupun yang pergi stadium sendiri, game malam ni memang menghiburkan para penonton. 1st half xde ape2..sebab masing-masing masih mencari rentak untuk membuat serangan..tapi lepas 2nd half minit ke 80 Nurul dari pasukan kelantan telah menjaringkan gol untuk pasukan Kelantan. gua memang dah putus harapan dah terhadap pasukan Terengganu lepas kena gol yang mengejut macam 2..hampa betul..Walaupun bukan skuad negeri 9 yang beraksi malam 2.tapi aku masih menaruh harapan yang tinggi pada pasukan Terengganu malam tadi.. tiba2 keajaiban terjadi di minit2 last, apabila lorongan cantik daripada Asha'ri kepada Manaf akhirnya membuahkan hasil. Kerana pada minit yang ke 95 mcm 2..pasukan Terengganu akhirnya jumpa gol yang dicari2..ape2 pun aku memang puji semangat kesukanan yang ditonjolkan oleh pasukan terengganu..berjuang sehingga ke titisan ke akhir. Walaupun pada saat2 akhir pun..tetap masih bersemangat nak cari gol penyamaan. Macam 2 lah baru ada semangat kesukanan.


Aku rasa sedih terhadap segelintir penyokong kelantan..kerana emosi membatasi akal fikiran...balingan mercun tetap dibuat kerana terlalu bersikap emosional (gua xcakap semua, cakap segelintir, kang terasa xtentu pasal pulak kan). Baling mercun kat penjaga gol Terengganu. Nasib baik xkena..kalau kena..hal seperti itu boleh mengundang kecederaan kalau rambut individu tersebut terbakar..cuba bayangkan..terdapat juga segelintir daripada penyokong kelantan yang membaling botol, benda macam ni yang xnak nie..kotor lah padang,stadium sume sape yang nak kemas, bukan stadium je yang kotor, tetapi akibatnya juga akan merencatkan rentak permainan kedua-dua pasukan sekiranya balingan botol air tadi masuk ke padang..perkara ini juga boleh mendatangkan kecederaan kepada para pemain yang lain...kan?Betul x ape yang aku cakap...aku harap penyokong2 xkesah dari negeri mana...sokonglah pasukan anda dengan bersungguh2..TAPI JANGAN TERLALU FANATIK sangat..sampai membakar, membaling objek, menembak laser dan macam2 lagi lah...ape2 pun tahniah untuk pasukan terengganu dan kepada pasukan kelantan..cuba lagi tahun hadapan..gomo klate gomo..jgn kena gomo dah..hehe =)..sokonglah secara aman dan tenteram tanpa terjadi sebarang pergaduhan..k?!


p/s : lawak jugak tadi sebab mulanya penyokong terengganu dah mula beransur2 meninggalkan stadium kerana menjangkakan pasukan mereka telah tewas tapi lepas masuk balik sebab masih ada harapan untuk pasukan terengganu menjulang piala FA..pasukan lawan punya lah sokong xde nak hengat...alih2..senyap..pastu beransur2 surut....balik..hahahaha..macam2..=)

Friday, June 10, 2011

serba sedikit mengenai...Santau...



1) Santau bertuan ( ada Jin )
Santau bertuan bermaksud santau yang disertai dengan pemujaan jin, iblis dan syaitan. Biasanya santau ini mempunyai Jin Bersayap kategori Jin Angin yang menjaga santau yang dihantar terhadap mangsa santau.
2) Santau kosong ( tiada Jin )
Santau yang diperbuat daripada adunan tertentu secara hakiki iaitu tidak melibatkan peranan Jin dan syaitan menjaganya. Tetapi tetap dihantar secara ghaib atau diletakkan dalam makanan atau minuman oleh seseorang yang ingin menyantau orang lain.

Tanda-tanda terkena santau:
1.Batuk berlarutan, kadang-kadang batuk berdarah dan bernanah serta keluar debu-debu kecil seperti serbuk kaca atau miang buluh
2.Lenguh seluruh anggota badan
3.Kuku menjadi hitam dan nafas menjadi busuk
4.Sakit dan sesak nafas terutama waktu maghrib
5.Istihadhah yang berpanjangan bagi wanita sehingga satu ke tiga bulan atau lebih
6.Mimpi barang-barang seperti miang buluh dan ulat bulu
7.Mimpi bermain dengan benda tajam seperti pisau dan duri
8.Mimpi jatuh dari tempat yang tinggi
9.Mimpi kanak-kanak kecil seperti mimpi menyusukan kanak-kanak tersebut
10.Mimpi berjumpa dengan ular dan binatang menakutkan
11.Mimpi makan makanan kotor seperti bangkai dan babi
12.Mimpi jumpa Paderi Kristian, Sami Budha atau mimpi ke tempat-tempat ibadat bukan Islam.

Kesan-kesan santau :
1.Hilang daya ingatan
2.Boleh membawa maut dengan izin Allah s.w.t
3.Kulit boleh merekah serta keluar air dan nanah
4.Mendapat penyakit kulit yang berlarutan dan tidak sembuh dengan ubat hospital
5.Tabiat akan menjadi berubah, jika seorang yang sabar jadi panas baran
6.Bulu di seluruh badan selalu gugur, badan boleh jadi licin tiada bulu
7.Badan menjadi sedikit bongkok kesan akibat batuk berpanjangan
8.Kelopak mata menjadi kehitaman akibat dari tidur yang sering terganggu
9.Terjadinya Kanser dan ketumbuhan
10.Jika pesakit hamil maka mungkin berlaku keguguran

p/s : agak2 kalau tanda-tanda ini ada pada anda semua...hmmm...cepat2lah solat sunat dua rakaat dulu..doa, ikhtiar, baru tawakal..i.allah allah akan permudahkan...