Monday, February 14, 2011

Sudut Renungan : Sunnah nabi

       
          Selalunya pada hari ulang tahun kelahiran baginda nabi Muhammad S.A.W sepatutnya disambut oleh semua orang yang beragama Islam. Dan kita sepatutnya menghayati perjuangan baginda untuk menyebarkan usaha dakwahnya yang membawa Islam ke seluruh dunia. Nak buat perarakan tu bukan xboleh..boleh je..tapi lagi elok lah kita cuba azam untuk mengubah diri kita dan cuba untuk hidupkan sunnah baginda di dalam kehidupan sehari-harian.
         Sebabnya di dalam setiap sunnah itu adalah kejayaan. Kalau kita ikut sunnah nabi Muhammad dalam hidup kita, BARULAH ADA KEJAYAAN..BETUL X? xpercaya? Cuba kita lihat pada hari ini pada waktu tidur kita. Adakah kita mengamalkan sunnah baginda ketika hendak tidur? Sepertinya tidur diatas tulang rusuk kanan dan menghadap ke kiblat, kemudian berwuduk sebelum tidur, baca doa tidur, baca ayat kursi, baca surah 3 qul, berzikir sebelum tidur? Ada? Kalau ada syukur alhamdullillah...tapi kalau xde?
         Adakah kita ini merupakan seorang yang cintakan nabi kita? Sambut bagai nak rak tapi sunnah baginda sikit pun xnak ikut. Ada yang mengatakan kuno lah, xde masa lah, nak cepat lah dan bertubi-tubi alasan yang akan diberikan. Macam mana dikatakan mengikut sunnah itu merupakan satu kejayaan? Cuba kita tengok salah satu sunnah baginda iaitu tidur di atas tulang rusuk kanan.
          Apa sebab baginda syorkan tidur dalam posisi yang sedemikian? Sebabnya jantung kita ni dah mula berdegup waktu kita di dalam perut ibu kita lagi xpernak berhenti langsung melainkan mati sahaja betul? Jadi, struktur jantung kita ini terbahagi kepada 2 iaitu jantung kiri dan kanan. Kalau kita belajar biologi, kita akan tahu bahawa jantung di sebelah kiri lebih besar daripada jantung di bahagian kanan. Kerana jantung di bahagian kirilah ditugaskan untuk mengepam keseluruh badan. Jadi dia ni kena kerja kuat sikit sebab nak pam darah yang beroksigen ke seluruh badan. Sebab tulah kita disyorkan oleh baginda untuk tidur dalam posisi yang seperti yang telah diajarkan oleh baginda.
         hal ini adalah kerana dalam posisi yang macam 2, kita dapat rehatkan jantung kiri kita daripada bekerja dengan lebih kuat lagi. Cuba bayangkan kita tidur di atas tulang rusuk kiri? Sudah tentu kita akan memberikan tekanan yang lebih pada jantung kiri. betul? Jadi, ilmu yang nabi dapat 2 sebenarnya daripada siapa? Allah sebenarnya yang telah mengajarkan segala macam ilmu kepada baginda untuk menjadi ikutan oleh umatnya, kitalah. Tapi kita xnak ikut. Bongkak. Nak jugak ikut cara barat. Berkiblatkan Barat sangat. 
         Eh kawan-kawan, tahu x..kalau orang yang mengidap penyakit jantung, doktor akan menyarankan kita agar tidur dalam posisi ini. Hah! Doktor cakap baru kita nak ikut. Nabi punya cakap kita xnak ikut. Jadi aku pun malas nak tulis panjang2...kita pun dah besar panjang. kita boleh berfikir. Samada nak ikut cara nabi atau nak ikut cara yahudi laknat. Kalau nak berjaya, JOM SAMA2 IKUT CARA NABI MUHAMMAD SAW. Iallah akan berjaya di dunia dan di akhirat. Sebab para sahabat yang lain ikut cara nabi dah pun berjaya di dunia lagi, sehingga mendapat title radiallah hu anhu..ha....kat akhirat apatah lagi...            









No comments:

Post a Comment