Friday, June 3, 2011

clash of the band part 2

Sebenarnya..banyak dugaan dan cabaran sepanjang band ini ditubuhkan...pertelingkahan, konflik, dan bermacam2 lagi dugaan yang menimpa band ini. kadang2 tu aku rasa pelik jugak sebab band2 kat luar 2 mampu bertahan dengan ahli2 band yang lain. ye lah...banyak kepala kan...jadi banyak lah idea...kadang2 orang xsuka dengan idea kita..bile orang reject je..kita pun dah tarik muka...hati pun panas...ini x..baru tubuh band..main baru dua lagu..tapi bajet macam artis...arghhh...ok2...tu cite serba sedikit mengenai band the dignify nie..
kami bermain pada 27 hb hari jumaat pukul 3.30-4.30 petang..nak kejar solat jumaat lagi..aduii..ramai betul orang kat putrajaya hari 2..Hari Belia..maklumlah..tapi yang buat aku sedihnya..masa orang solat jumaat..ramai lagi polis, orang awam yang buat 'derk' je..xsolat jumaat..buat xtau je..orang dah masuk rakaat ke dua dah nie...aduii..umat muhammad akhir zaman..bukan nak cakap aku bagus..tapi aku sedih...xsembahyang..boleh gelak2...ajdi..leps solat jumat..kami pun bergegas ke stage yang terletak berhadapan dengan menara KBS kat putraya..nak cari parking pun susah..bergaduh2...banyak sangat kepalanya..yelah..bukan aku yang bawak keta..kot aku yang bawak keta..aku parking je depan stage battle 2..senang..hahaha...
jadi, kami sampai2 pun dah lewat..agak lewat lahh..xlah lewat 
sangat..sebab masa yang deberikan untuk sound check adalah daripada 2.30-3.30 petang..jadi kami pun sampai pada pukul 3.30..band last pulak soundcheck..alih2 crew yang jaga stage 2 cakap kitorang kena perform dulu.."aik?band saya turn yang ketiga bang...".."mintak maaf dik, juri kita dah sampai..ag pun dah lewat dah ni..patutnya mula pukul 3.30..dah 3.45 dah nie..bleh ek?lepas sound check terus perform.." aku dah mula sumpah seranah dah kat dalam hati nie...ada ahli band aku yang setuju tanpa tanya ketua band aku..2 yang aku xpuas hati 2...bukan ape..ape guna kita lantik ketua band kalau ada ketua band macam xberguna je..sebab dah buat keputusan sendiri kan..2 yang aku panas hati 2..tapi dah terpaksa..bantai jelah..lepas2 setting2...kami pun mulalah..awi awal2 lagi dah pancung orang ramai...dia bagi salam..lepas 2 orang xjawab..dia boleh dengan hati keringnya sound crowd yang ada "jawab salam wajib geng, kalau xjawab berdosa" wah..semangat..haha...lepas bagi salam tanpa lengah lagu pertama dimainkan..iaitu lena diulit intan..aku tau lagu ni mesti hambar je...yelah..lagu dah biasa orang dengan..aku pose punya lah sunggu2 depan juri..siap bukak kangkang..memang metal habis dah aku main aku rasa..bile aku pandang juri je..dia boleh rilek je..tongkat dagu..sandar badan kat kerusi..wah..reaksi yag kurang menarik daripada juri nie...xde harapan lah macam nie aku cakap....lagu kedua aku ni memang lagu killer lah..sebab kitorang train lagu kedua nie sungguh2...lagu cover daripada bunkface..revolusi..lagu 2 boleh lah..sebab ramai yang layan dan ramai yang tahu kan..tapi yang aku sedih sikit 2..gitar awi..xberapa nak kuat bunyinya..sebab part awi banyak dalam lagu nie..kire penting jugak lah..lagu nie kami dah buat 'berat' sikit ditambah dengan riff metal sikit...kire boleh lah..hehe..tapi dah gitar awi xberapa nak keluar bunyi..hidup segan mati xmahu lah orang kata..

p/s : ape2 pun battle kali ni banyak memberikan pengalaman dan pengajaran yang bermakna buat aku dan ahli band yang lain...dan akan aku gunakan pengalaman ini untuk masa akan datang..hehe..paling2 pun kalau aku nak 'gebang' dengan anak murid aku boleh lah..kan..hahahaha...ada modal nak bercerita..

No comments:

Post a Comment