Saturday, May 7, 2011

broadband atau jumpa orang? mana lebih berkesan?

Ramai yang dah dapat hidayah daripada Allah kat tempat ni...alhandullilah.....hidayah..semua dapat..cuma taufik je je susah nak dapat...bila dah mulakan usaha dakwah ni..masih ramai lagi yang terkeliru dengan agama...yelah...agama...dakwah...sebar...sampaikan....macam mana...jadinya bila orang xtahu cara...wujudlah cara yang pelbagai dalam usaha dakwah...dakwah yang paling berkesan sekali ialah, dakwah cara rasullallah. Sebabnya baginda sentiasa sabar dalam usaha agama, susah payah, berkorban harta diri dan masa. untuk apa? cara ini lah yang patut kita ada pada semua orang. fikir risau. fikir risau sebagaimana fikir nabi muhammad, agar orang yang terakhir sekali di muka bumi ini dapat mengucapkan kalimah lailahalillallah..fuhhh..kalimah syahadah ni bukan main2 punya berat geng..kalau di letakkan di atas gunung, maka gunung tersebut akan hancur seperti debu-debu beterbangan..punya berat nak tanggung kalimah ni..jadi, cara yang berkesan sekali untuk sebarkan dakwah ialah jumpa dengan orang. pertama, dakwah bukan nak mengajar orang, tapi nak mengajak orang atau manusia kepada Allah. sebab 2 manusia diciptakan, untuk menyembah Allah. saling ingat mengingati sesama manusia untuk dekat dengan Allah, mengenal allah. tidak ada cara yang lebih berkesan melainkan hanya dengan cara nabi muhammad saw. ramai yang salah anggap dengan jemaah2 yang selalu datang rumah. ajak pergi masjid. dalam hati dah mula terdetik " hah....dia mai dah....nak ajak aku pi sembahyang. apa ingat aku ni x p sembahyang ka apa?"biasalah tu, bisikan syaitan. dia ketuk sikit je hati kita, kita pun mulalah cakap bukan2...sebab apa?syaitan tahu ganjaran orang yang datang ziarah rumah orang yang tadi 2, ajak dia pergi masjid. syaitan bisik lagi " kau jangan ikut orang 2, dia pun ntah sembahyang ntah tidak." jadinya...apa lagi yang boleh dikatakan. dah memang itu kerja syaitan. sesatkan manusia.
berbalik semula pada kerja dakwah tadi. kalaulah Allah dah wujudkan broadband pada zaman rasullah, buat perhimpunan ke, demokrasi ke....dah lama dah Allah ciptakan. tapi, Allah suruh nabi jumpa manusia, jumpa umat. kenapa?sebab cara ini sahaja yang paling berkesan dan berjaya. dan Allah maha berkuasa. 

p/s   : ala...bukan susah nak buat usaha dakwah nie....sambil2 jalan kat depan rumah, lalu rumah jiran jerit lah sikit " geng, dah azan nie, jom g masjid sembahyang!" nabi bersabda : sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat. satu patah perkataan ibarat seribu tahun ibadat sunat. (kalau salah sila betulkan, terima kasih) =)

No comments:

Post a Comment